INTEGRITI GURU


Mengikut Kamus Dwibahasa DBP (1985) integriti ialah kejujuran dan ketulusan, kesempurnaan, dan keutuhan. Integriti adalah sifat jati diri yang merangkumi keikhlasan, keterbukaan, ketelusan, amanah, berakhlak mulia, sabar, jujur, berani dan berilmu pengetahuan. Mengikut Institut Integriti Malaysia (2004), integriti merujuk kepada kualiti unggul yang wujud secara keseluruhan dan padu kepada individu dan organisasi.


Integriti sebenarnya berasal dari istilah bahasa Inggeris yang membawa maksud keutuhan dari semua segi yang baik. Dalam bahasa Melayu, ia biasanya menjurus ke arah perwatakan seseorang. Perspektif pendidikan terhadap integriti ialah kualiti unggul yang wujud secara bersepadu dan mantap pada individu anggota perkhidmatan pelajaran dan institusi pelajaran berlandaskan etika serta pematuhan kepada amalan terbaik.


Ciri-ciri Integriti Guru

Berakhlak Mulia

Berakhlak mulia atau bermoral merupakan satu sifat yang penting dalam membentuk peribadi yang berintegriti. Akhlak yang mulia seperti aspek menghormati antara satu sama lain iaitu dalam kalangan rakan sejawat dengan majikan. Guru tidak boleh menindas dan ditindas yang akhirnya akan membangkitkan rasa dendam dan persaingan yang tidak dihat.

                  Hubungan baik dengan pihak pentadbir


          Hubungan baik antara guru pembimbing dan guru praktikum 






Telus dan tulus
Sikap telus ialah sikap berterus terang terhadap sesuatu perkara. Manakala Tulus pula lebih bersifat kepada dalaman diri iaitu ikhlas dalam menjalankan tugas. Kedua-dua sifat ini perlu diterapkan dalam peribadi seseorang guru. Individu yang telus dan tulus akan melakukan semua pekerjaan dengan ikhlas tanpa mengharapkan sesuatu balasan.


              Guru praktikum ditugaskan mengiringi pelajar ke SMK Dato Bahaman

Hari terakhir Kem Pelajar Tingkatan 3




Jujur

Berintegriti juga bermakna jujur dalam menyampaikan atau membuat sesuatu tidak kira di dalam bilik darjah mahupun di luar bilik darjah. Guru perlu bersikap jujur dalam melakukan sesuatu perkara dan mengambil tindakan yang betul terhadap sesuatu permasalahan. 

Bersikap jujur ketika menulis laporan pelajar





Sabar

Guru bersabar dalam menghadapi kesusahan menyampaikan ilmu kepada murid-murid. Malah kita juga harus bersabar dalam menghadapi kerenah teman sejawatan, jiran atau pihak atasan. Apalagi dalam situasi kita berada di pihak yang benar dan mereka di pihak yang salah. Jika tidak sabar, kita pasti akan bertindak melulu. Setiap keputusan yang diambil dengan emosi yang membara akan selalunya berakhir dengan keputusan yang tidak baik dan penyesalan.

     Guru perlu menunjukkan sifat sabar yang tinggi ketika melayan kerenah pelajar               

 


                                     

No comments:

Post a Comment